No 6. līdz 8. novembrim Ogrē norisinājās pirmais Mācīšanās iedziļinoties izglītības tīklojuma (MIIT) saiets, kas apvienoja gandrīz 60 dalībniekus — pedagogu, skolu vadības un izglītības pārvalžu speciālistu komandas no Limbažu, Ogres un Talsu novadiem. Limbažu novadu tajā pārstāvēja Limbažu novada Izglītības pārvaldes speciālistu komanda, kā arī Limbažu Valsts ģimnāzijas, Limbažu vidusskolas, Salacgrīvas vidusskolas un Alojas Ausekļa pamatskolas pedagoģiskās komandas.
Partnerības mērķis ir radīt līdzvērtīgas iespējas katram bērnam un jaunietim Latvijā iegūt dziļāku, praksē balstītu mācīšanās pieredzi un stiprināt motivāciju mācīties. Tā fokusā — 7.–9. klašu skolēnu izglītības pieredze, jo šobrīd Latvijā tieši pamatskolas posma skolēnu vajadzībām nereti tiek nepietiekami pievērsta uzmanība, lai gan tas ir kritiski svarīgs posms tālākajai izglītībai un karjeras izvēlei, tāpēc MIIT ietvaros izvirzīts uzdevums izpētīt un pilnveidot skolēnu mācīšanās ceļu tieši šajā posmā.
MIIT tīklojuma dalībnieki mācību gada laikā veic darbības pētījumu – padziļināti izzina, kā skolēniem iet viņu izglītības iestādē un novadā kopumā, domā par to, kādi varētu būt patiesie cēloņi situācijai un meklē, ko tieši viņi var darīt, lai situāciju uzlabotu. Svarīgi, ka komandās darbojas visu līmeņu speciālisti – gan skolotāji, gan skolu vadītāji, gan izglītības pārvalžu vadība, lai katrs savā ietekmes lokā varētu viens otru atbalstīt un pārmaiņas tādēļ tiktu veiksmīgāk ieviestas praksē
MIIT Saieta laikā dalībnieki prezentēja savus atklājumus no pirmā veiktā uzdevuma – ikvienam vienu mācību dienu pavadīt “skolēna kurpēs” – kopā ar vienas klases skolēniem piedalīties visās mācību stundās, veicot mācību uzdevumus un pavadot laiku ar viņiem arī starpbrīžos. Līdztekus katrs dalībnieks intervēja vairākus skolēnus, uzdodot viņiem sekojošus jautājumus:
- Vai vari savā skolā nosaukt divus cilvēkus, kuri tic, ka tu gūsi panākumus dzīvē? Kā viņi tev to parāda?
- Ko tu šobrīd mācies? Kāpēc tas ir svarīgi?
MIIT Saieta dalībnieki atzina, ka šī bijusi ļoti vērtīga pieredze, kas rosinājusi ne vien idejas skolas darba pilnveidei, bet arī radījusi jaunus jautājumus tālākai izziņai. Šī pieredze raisīja būtiskus secinājumus par skolēnu iesaisti, emocionālo vidi un mācību motivāciju.
Kā vienu no secinājumiem, kuru minēja dalībnieki, var minēt to, ka, lai gan kompetenču pieeja mācībās paredz, ka skolēni apgūst zināšanas, darbojoties praktiski, pētot, analizējot un sadarbojoties, realitātē vēl joprojām daudzas stundas balstās uz tradicionālu, teorētisku mācīšanu.
Saieta laikā komandas piedalījās mācību nodarbībās, analizēja lēmumu pieņemšanas procesus praktiskās spēlēs, vēroja stundas Ogres Kalna pamatskolā un Ķeguma pamatskolā, ar speciālām metodēm pētot skolēnu iesaisti mācību procesā, kā arī devās skolēnu vadītā ekskursijā Ogres Valsts ģimnāzijā.
Turpmāk novada komandas tiksies katru mēnesi, lai plānotu un īstenotu sistēmiskas pārmaiņas izglītības praksē visos pārvaldības līmeņos.
MIIT tīklojumu veido un saietu rīkoja biedrība Bērnu Vides skola, izmantojot līdzīgu izglītības tīklojumu pieredzi ASV, Kanādā un Zviedrijā. Nākamais MIIT saiets notiks Talsos 2026. gada jūnijā.
Dalība tīklojuma tiek finansēta no ESF+ projekta Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” un attiecīgo pašvaldību līdzekļiem.
Sagatavoja Limbažu novada Izglītības pārvaldes komandas dalībnieces Kristīne Ozoliņa un Agnese Smalkā – France