Kaut gan tēma “Pašvaldības budžets” Limbažu vidusskolas sociālo zinību stundās tika aplūkota jau kādu laiku atpakaļ, 6. B klases skolēniem bija iespēja to izzināt tagad, tiekoties ar Limbažu novada pašvaldības vadītāju Dagni Straubergu, kurš ieradās uz stundu, lai klātienē pastāstītu, kā veidojas un tiek tērēts pašvaldības budžets.
Priekšsēdētājs skolēniem skaidroja, no kurienes pašvaldība gūst ienākumus – galvenokārt no nodokļiem, un kādi ir izdevumu virzieni: izglītība, ceļi, administrācija, kultūra, sports, komunālie pakalpojumi un citas vajadzības. Ar praktiskiem piemēriem viņš parādīja, kā tiek izvērtēti un atbalstīti projekti, kā arī kas ir galvenie lēmumu pieņēmēji – domes deputāti, kurus ik pa četriem gadiem ievēl novada iedzīvotāji.
Sarunas laikā priekšsēdētājs aicināja skolēnus piedalīties "mazajā pašvaldības domes spēlē" – ikviens varēja izteikt idejas, ko vēlētos redzēt īstenojam Limbažos. Skolēnu idejas bija radošas un aktuālas: Paulas piedāvājums par Hesburgeru, Oskara ierosinājums par skeitparku, Gustava doma par Bolt skūteriem, Valtera ideja par vairāk miskastēm pilsētā, Patrīcijas vēlme pēc jauniem instrumentiem mūzikas skolai, Krista sapnis par vilciena satiksmes atjaunošanu, Martina ieteikums uzlabot futbola laukumu un Madaras iecere par jaunu aprīkojumu mākslas skolai.
Katrs idejas autors uzstājās ar īsu prezentāciju, skaidrojot, kāpēc viņa iecere ir svarīga un pelnījusi atbalstu. Pēc tam notika vēlēšanas – 6. klases skolēni ievēlēja piecus domes deputātus, kuri pārstāvēs klases intereses un lems par ideju īstenošanu.
Demokrātiskais process noslēdzās ar balsojumu un tika ievēlēti pieci deputāti klases domē. Viņiem savukārt vajadzēja pieņemt grūtus un nopietnus lēmumus un no izvirzītajām idejām atbalstīt tikai trīs, jo to īstenošanai pietika budžeta līdzekļu. Vislielāko atbalstu guva idejas par Hesburgeru, skeitparku un futbola laukuma uzlabošanu – tās kļuva par skolēnu domes prioritātēm. Deputāti rūpīgi apspriedās un galu galā nobalsoja par šo trīs ideju atbalstīšanu. Pārējās ieceres šoreiz netika apstiprinātas, un to autoriem nācās pieņemt, ka “budžeta naudas nepietiek visam” – gluži kā īstajā dzīvē.
Stundā kopā ar skolēniem bija vēstures, sociālo zinību un publiskās runas skolotāja Ieva Leimane. Gan skolēni, gan skolotāja atzina – šī bija vērtīga un aizraujoša pieredze, kas palīdzēja labāk izprast pašvaldības darba principus, budžeta veidošanas sarežģītību un demokrātijas būtību.