Izglītība
pam1

Pāles pamatskolas astoņi 5.klases skolēni un divi skolotāji 19.-23.novembrī piedalījās Nordplus Junior starptautiskajā projektā "Artict". Covid 19 pandēmijas dēļ bija atliktas ciemošanās – mācību braucieni pie projekta partneriem. Un beidzot tas notika! Varējām aizbraukt ciemos uz Igauniju - Peltsamā ģimnāziju (Põltsamaa Ühisgymnaasium). Projektā piedalās 11-12 gadīgi skolēni un skolotāji no trim Baltijas valstīm – Lietuvas, Latvijas un Igaunijas.

Skolā sagaidīšanas ceremonijā Igaunijas skolēni mūs priecēja ar dziesmām un dejām. Spēlējām saliedēšanas spēles, iepazinām skolu, arī klases, kurās notiek speciālās izglītības nodarbības. Mācījāmies dažus vārdus igauņu valodā. Izmēģinājām virtuālās realitātes brilles, ar tām iejutāmies grafiti mākslinieku lomā, pētījām zvaigznes un nokļuvām ķīmijas laboratorijā. Mācījāmies interesanti fotografēt un ievingrinājām roku ar 3D pildspalvu. Viesojāmies jauniešu centrā blakus skolai, kurā ir daudz dažādas spēles un iespējas pavadīt brīvo laiku.

Projekta vizītes laikā mēs apskatījām modernāko muzeju Igaunijā - Igaunijas Nacionālo muzeju Tartu pilsētā. Tur bija pieejama informācija arī latviešu valodā. Ar īpašu biļešu palīdzību varēja šo informāciju noskenēt un “paņemt” līdzi, lai to vēlāk lasītu mājās, izmantojot internetu. Muzejā arī bija mācību darbnīca, kurā skolēni iededzināja koka lāpstiņā rakstus, kuri asociējas ar muzejā redzēto.

Iepazinām arī Peltsamā pilsētas vēsturi un tās kultūras mantojumu. Apskatījām atjaunoto Peltsamā pils kompleksu, Sv. Nikolaja baznīcu, muzeju, Rokoko zāli, ēdienu muzeju. Kopā ar Lietuvas bērniem radoši darbojāmies vietējās mākslas skolas keramikas darbnīcā. Izmantojot GPS, veidojām zīmējumus. Pēc tam skolā iejutāmies mākslinieka lomā, mazās grupās ar datora palīdzību zīmējot savu sapņu skolu.

Beidzamajā dienā prezentējām par savas valsts māksliniekiem, uzspēlējām Kahoot viktorīnu par Baltijas valstu mākslu un kultūru, bija tikšanās ar vietējo mākslinieku, kā arī bija jauks muzikāls atvadu sveiciens, kuru izpildīja brīvprātīgā darba veicēja - jauniete no Brazīlijas.

Mūsu bērni dzīvoja Igaunijas skolēnu ģimenēs un visi jutās lieliski un priecīgi!

Bērnu domas par projekta braucienu:

Edvards: “Es pirmo reizi dzīvoju ģimenē un man ļoti patika. Atradu sev jaunus draugus un ceru, ka kādreiz satiksimies. Redzēju, cik skaistas mājas ir Igaunijā un nogaršoju viņu tradicionālo dzērienu. Es ceru, ka vēl kādu reizi varēšu aizbraukt kādā ceļojumā ar klasi un piedzīvot to vēlreiz. Paldies par ceļojumu Igaunijā!”

Valters: “Svētdien mēs devāmies uz Tartu un pie muzeja mēs redzējām otrādi apgāztu māju. Muzejā mēs apskatījām dažādus priekšmetus, arī “zombiju” – ļoti senas sievietes skeletu, kurš bija atrasts arheoloģiskajos izrakumos un pārvests uz muzeju. Skolas koncertā bērni dejoja, dziedāja, bija pat solisti. Bijām spēļu centrā (jauniešu centrs), kur bija visādas spēles un mēs varējām tās spēlēt. Otrdien mēs gājām ekspedīcijā pa pilsētu - redzējām gleznas, senus Igaunijas karogus utt. Baznīcā stāstīja par mozaīkām - tas bija stāsts pa Jēzu. Datora klasē mācījāmies izmantot dažādus informācijas tehnoloģiju rīkus, piemēram, piezīmējām savam izvēlētajam attēlam kaut ko klāt un ielikām Padlet sienā. Bija ļoti interesanti.”

Līva: “Es aizbraucu pirmo reizi dzīvot pie citas ģimenes. Protams, iepazīšanās bija ļoti forša un ģimene bija jauka. Es iepazinu Igauniju un iemācījos dažus vārdus igauņu valodā. Nogaršoju saldumus un dzērienus, kas ir Igaunijā un nopirku daudz suvenīru. Man ļoti patika visas vietas, kurās pabijām un, ka viņiem ir ļoti liela pilsēta, bet viņi domā, ka ir maza. Es labprāt brauktu atkal un es gribu viņus visus atkal satikt.”

Kristers: “Es iemācījos par māksliniekiem un atradu jaunus draugus. Man patika atrakcijas skolā un kopā ar ģimeni. Ģimene mani vienā vakarā aizveda uz Tallinu. Man ļoti patika, kad meitene no Brazīlijas spēlēja ģitāru, un cilvēki, kuri mani uzņēma savā ģimenē.”

Kevins: “Man patika Gerta stāstījums par pilsētu, kur kas atrodas. Patika arī, kad bijām uz lielu kalniņu un šļūcām ar ragavām, Brazīlijas meitenes dziedāšana, zīmēt savu sapņu skolu un mūsu kopējā pastaiga pa Peltsamā.”

 

Informāciju sagatavoja un ar bērnu iespaidiem dalījās skolotāja Olita Bārbale un projekta galvenā koordinatore, direktore Ilze Šmate