Izglītība
books

Pirmsskolas izglītības iestādes “Vilnītis” pārstāvji no 09.10.2022. – 15.10.2022. Erasmus + projekta ietvaros devās uz kursu “Īpašās vajadzības un iekļaujošā izglītība, Itālijas pieredze segregācijas pārvarēšanā” Palermo, Itālijā. Kā papildu resurss kopīgajam darbam bija semināra dalībnieku pārstāvniecība no dažādām Eiropas valstīm, tostarp Vācijas, Beļģijas, Lietuvas, Zviedrijas, kā rezultātā guvām ieskatu arī par citu valstu izglītības sistēmām.  Īpaši vērtīga pieredzes apmaiņa izvērtās otrajā darba dienā, kad dalībnieki prezentēja savās iestādēs izstrādātās stratēģijas iekļaujošajā izglītībā.

PII “Vilnītis” prezentācijas laikā citu valstu dalībnieku interesi izraisīja mūsu pieredze darbā ar sociālā riska bērnu iekļaušanu. Vācu kolēģi izteica vēlmi iepazīt mūsu pieredzi klātienē. Atzinīgi tika novērtēta mūzikas terapijas metožu izmantošana bērnu ar speciālo vajadzību iekļaušanā.

Semināra darbā pētījām Itālijas izglītības sistēmu un īpaši atbalsta skolotāju lomu bērnu ar speciālajām vajadzībām iekļaušanā. Galvenā uzmanība tika pievērsta sīki izstrādātu personalizētu programmu nozīmei, kā arī daudzu nozaru atbalsta personālam, kas atbilstoši savai kompetencei, izmantojot iekļaujošas metodes, organizē darbu ar bērniem. Kā uzzinājām, atbalsta personāla trūkums jūtams ne tikai Latvijā, arī citās valstīs, un visu valstu pārstāvji meklē labākos risinājumus, kā to kompensēt.

Ieinteresēja Lietuvā izstrādātā sistēma. Bērnu speciālo vajadzību diagnosticēšanu, vispusīgu izpētes darbu veic medicīnas iestādē, kura pēc tam sniedz konkrētas rekomendācijas izglītības iestādei turpmākā iekļaujošā darba veikšanai.

Pētījām sekas, ko rada mācību vides sociālais aspekts, kā dažādi uzskati un uzvedība, kas saistīti ar stereotipiem un aizspriedumiem, ietekmē attiecības bērnu grupā, jo īpaši, kā skolotāju lietotā valoda var ietekmēt bērnu domāšanas veidu un cik svarīgi saprast atšķirību starp empātiju un simpātiju, lai komunikācija ar bērnu notiktu veselīgā, konstruktīvā veidā.

Svarīgu nozīmi piešķīrām arī attiecībām un komunikācijai ar vecākiem, jo no vecāku spējas pieņemt un atzīt problēmu, no vēlmes un ieinteresētības līdzdarboties ir atkarīgs, cik veiksmīgi noritēs viss bērna ar speciālajām vajadzībām izglītības process.

Semināra noslēdzošajā dienā valstu pārstāvji dalījās ar idejām, praktiskajām stratēģijām, kuru mērķis pēc iespējas konstruktīvāk palīdzēt bērniem ar speciālajām vajadzībām. Dalībnieki izzināja mācību procesa diferenciācijas iespējas, izmantojot “Mācību stacijas”.

PII “Vilnītis” vadītājas vietniece izglītības jomā Ligita Dambe

izgl