No 12. marta līdz 14. maijam Limbažos pirmo reizi tika īstenota programma “STOP 4–7”. Programmas mērķis ir nodrošināt iespēju bērniem vecumā no 4 līdz 7 gadiem, viņu vecākiem un pirmsskolas pedagogiem apgūt jaunas prasmes, lai samazinātu problemātisko uzvedību un attīstītu sociālās, emocionālās un problēmu risināšanas prasmes, vienlaikus veicinot pozitīvas audzināšanas pieejas izmantošanu.
Šajā programmā par sertificētiem Stop 4-7 treneriem kļuva pedagoģes Agnese Cekareva, Laura Zlemeta, Daiga Ieva Gūtmane, Aija Pelkaua un psiholoģes Dace Kiršteina, Anita Dreimane.
Programmā piedalījās 10 bērni vecumā no 4 līdz 7 gadiem no dažādām Limbažu novada pirmsskolas izglītības iestādēm, viņu vecāki un pirmsskolas pedagogi. Audzēkņi kopā ar treneriem 10 nodarbībās apguva vērtīgas prasmes: atpazīt un nosaukt savas emocijas, apzināties, kā tās ietekmē uzvedību un kā ar šīm emocijām tikt galā. Bērni trenēja prasmi ievērot noteikumus, sadarboties ar vienaudžiem un kopīgi meklēt risinājumus dažādām situācijām. Programmas dalībnieki mācījās klausīties, izteikt savas domas, atpazīt problēmsituācijas, izvērtēt vairākus iespējamos risinājumus un pieņemt lēmumu. Tika apgūti vienkārši relaksācijas vingrinājumi, kas ļauj nomierināties. Šīs prasmes palīdz bērniem kļūt drošākiem, pārliecinātākiem, saprotošākiem savstarpējās attiecībās, tās veicina pozitīvu uzvedību ikdienā.
Pedagogi nodarbībās apguva STOP programmas metodes, kas vērstas uz bērnu pozitīvas uzvedības stiprināšanu un emocionālo prasmju attīstīšanu. Viņi iepazinās ar audzēkņu uzvedības novērošanas tehniku, izmantojot ABC shēmu un apguva bērnu iedrošināšanas un apbalvojuma sistēmas principus. Tika stiprinātas pedagogu prasmes bērnu sociālo, emocionālo un problēmrisināšanas prasmju attīstīšanā.
Pedagogi atzina, ka programmas nodarbības bija vērtīgas, sniedzot praktiski pielietojamas zināšanas bērnu uzvedības un emociju regulēšanā. Būtiski pilnveidotas prasmes bērnu nomierināšanā un problēmsituāciju risināšanā. Pedagogi uzskata, ka apmācības devušas jaunas idejas ikdienas darbam, iespēju sadarboties un dalīties pieredzē ar kolēģiem. Viņi īpaši uzsver, ka lielākais ieguvējs ir bērni, kuri ir kļuvuši drošāki, atvērtāki un pārliecinātāki.
Arī bērnu vecākiem programmas laikā bija iespēja apgūt jaunas zināšanas un prasmes, piedaloties 10 nodarbībās un saņemot individuālās psihologa konsultācijas.
Vecāki ieguva praktiskas zināšanas par atbalstošas un strukturētas vides veidošanu ģimenē, par pozitīvas uzvedības veicināšanu un efektīvām disciplinēšanas metodēm. Īpaša uzmanība tika pievērsta tam, kā noteikt un ievērot robežas bērna ikdienas vidē, kā veicināt uzvedības un emocionālās pašregulācijas prasmju attīstību. Vecāki īpaši atzinīgi novērtēja iespēju dalīties pieredzē ar citiem vecākiem, kā arī saņemt profesionālu psihologa konsultāciju, kas palīdzēja labāk izprast bērna uzvedību un izvēlēties piemērotākos risinājumus ikdienas izaicinošajās situācijās.
Programmas īstenošana izdevās, pateicoties Valsts kancelejai, biedrībai “Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācija” un Limbažu novada pašvaldībai.
Sirsnīgs paldies visiem programmas dalībniekiem – vecākiem, pedagogiem, kā arī pirmajām nodarbību trenerēm Agnesei Cekarevai, Laurai Zlemetai, Dacei Kiršteinai, Anitai Dreimanei par ieguldīto darbu!
Paldies par sadarbību:
Elīnai Lilenblatei-Kleinai, Limbažu novada Galvenās bibliotēkas kolektīvam, Nairai Martinsonei, Litai Pētersonei un Limbažu apvienības pārvaldes darbiniekiem par tehnisko atbalstu.
Nākamais programmas “Stop 4-7” īstenošanas posms plānots rudenī, pieteikšanās, rakstot uz e-pastu: liga.liepina@limbazunovads.lv
Limbažu novada programmas “Stop 4-7” koordinatore, Limbažu novada Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece Līga Liepiņa