Biedrības Sports
decembris_23_30

Lai arī vasara jau sen kā pagājusi, un ziema teju, teju klauvē pie durvīm, sporta kluba “Salaca” sportistiem gadalaiki mainās nedaudz citā ritmā. Viņi šogad aizvadījuši aizraujošus 7 posmus Latvijas folkreisa Vasaras kausa 15. sezonas sacensībās, pēdējo no tiem noslēdzot tikai 15. oktobrī Priekulē. Sākotnēji gan pēdējais posms bija paredzēts Brenguļos, taču dabas stihijas dēļ tas tika pārcelts nedēļu vēlāk uz Priekules Līgo trasi. Līdz ar to sezonas gaitā Priekules autotrase iemēģināta pat divreiz, bet pārējie posmi pa reizei aizritējuši Smiltenē, Vecpilī, Ludzā, Aizkrauklē un Bauskā.

Ar ko īsti folkreiss atšķiras no citiem autosporta veidiem? Folkreiss ir zemu izmaksu autosporta veids, kurā dalībnieki sacenšas braucienos ar kopēju startu. Automašīnas tiek sagatavotas par iespējami minimālām izmaksām, jo jebkuru sacīkšu auto jebkurš klātesošais var iegādāties par fiksēto summu 950 eiro. Ja konkrēto auto ir noskatījuši vairāki potenciālie pircēji, tiek veikta izloze, lai noskaidrotu, kuram tā tiks pārdota. Tādejādi tiek nodrošināts, ka folkreisā panākumus var gūt, neieguldot lielus līdzekļus tehnikas sagatavošanā. Tomēr ir pāris ļoti nozīmīgas prasības, kas jāievēro, lai tiktu nodrošināta sportista drošība folkreisa sacensībās, t.i., automašīnā jābūt uzstādītam drošības karkasam un sportistam jābūt ģērbtam atbilstošā ekipējumā (autosporta ķivere, specializēti apavi, cimdi un kombinezons, galvas un kakla sargs). Visas tehniskās prasības izpildījuši, šogad trasē devās trīs autosportisti arī no Salacgrīvas. Savu otro folkreisa sezonu piedzīvoja Karlīna Karlsone un Roberts Skvorcovs, bet Bauskas Mūsas trasē debitēja Jeļena Meļikidze.

Karlīnai šogad gājis raibi, braukusi pat ar trim dažādām automašīnām. Pirmie divi posmi aizvadīti ar oranžo Volkswagen Golf 2, ar kuru bija plānots startēt arī trešajā posmā Vecpilī. Diemžēl automašīnas motora defekta dēļ šo posmu Karlīnai nācās raudzīties no skatītāju tribīnēm. Folkreisa nerakstītais likums - braucējs plāno, bet mašīna mēdz darīt pa savam. Tomēr brauciens uz Vecpili nebija gluži veltīgs. Pēc sacensībām, automašīnu pirkšanas un pārdošanas norises laikā, autosportiste par fiksēto summu iegādājās jaunu auto – Volkswagen Golf 3. Nākamie divi posmi Ludzā un Aizkrauklē aizvadīti ar dažām sadursmēm, auto tehniskām problēmām, taču finišs tika sasniegts abos. Aizkrauklē gan Karlīnai nācās šķirties no nesen nopirktā Volkswagen Golf 3, ko bija noskatījis un iegādājās jau cits interesents. Pēdējos divus posms Bauskā un Priekulē autosportiste brauca ar Peugeot 307. Bauskas Mūsas trasē Karlīnai padevās visveiksmīgākais starts, dāmu konkurencē izcīnot 4. vietu. Par panākumu viņa ir gandarīta un atzīst: “Šī trase man ir īpaši nozīmīga, jo pagājušogad tieši Mūsas trasē pirmo reizi iesēdos folkreiss mašīnā un debitēju sacensībās. Šogad jau vēlējos parādīt labāku sniegumu, kas arī veiksmīgi izdevās. Ja debijas sacensībās vēl trūka pārliecības par sevi, kā arī uztraukums darīja savu, t.i., biju piesardzīga, baidījos iekļūt sadursmēs, tad šogad ar uzkrāto pieredzi un pārliecību izdevās sasniegt augstāku rezultātu.” Kopvērtējumā 2023. gada Latvijas folkreisa Vasaras kausā Karlīna 18 dāmu konkurencē ieguva 7. vietu. (Pagājušogad 13. vieta.)

Arī Roberts Skvorcovs šogad rādījis teicamu sniegumu – aizvadījis visus septiņus posmus un kopvērtējumā starp 131 dalībnieku ierindojies 17. vietā. (Pagājušogad 33. vieta.) Sezonas laikā braucis ar divām dažādām mašīnām – Opel Astra un Mazda 323. Kā jau lielākajai daļai braucēju, arī Robertam ir gājis visādi. “Kopumā sezona bija laba, bet tehnika arī parādīja raksturu. Katrā posmā pamanījos ierauties kādās nepatikšanās, lai mehāniķiem būtu, ko skrūvēt, līdz ar to arī rezultāti kļuva sliktāki. Katrā ziņā pieredze ir iekrāta, un esmu gatavs jaunai sezonai,” par aizvadīto sezonu stāsta sportists. Neskatoties uz tehniskajām ķibelēm, pašam Robertam talanta un cīņasspara noteikti netrūkst, jo sezonas gaitā uzstādīti augsti rezultāti. Vislabāk viņam veicies Aizkraukles autotrasē, startējot ar Mazda 323. Izcīnīta 6. vieta 50 dalībnieku konkurencē. Roberts, atskatoties uz veiksmīgo startu, teic: “Aizkraukles trasi varētu saukt par piemājas trasi, kur esmu aizvadījis ļoti daudz treniņus. Tajā jūtos ļoti mierīgs un varu braukt uz visiem 100 procentiem.”

Šī gada debitante folkreisā Jeļena Meļikidze Bauskas Mūsas autotrasē startēja ar automašīnu Toyota Starlet. Pirmoreiz dzīvē startēt autosacīkstēs, vienlaikus kopā braucot ar deviņiem citiem braucējiem, nav joka lieta. Lai gan bija jūtams uztraukums, tomēr gribasspēks un azarts sacensties bija pārāki. Vienā no braucieniem, pēc sadursmes ar kādu no konkurentiem, Jeļenai nācās palikt trases malā un no brauciena izstāties, jo mašīna vairs nekustēja ne no vietas. Ar to gan sacīkstes viņai nebeidzās, jo, pateicoties mehāniķu komandas gudrajām galvām un prasmīgajām rokām, Jeļena varēja turpināt sacensības un nopelnīt vietu dāmu finālā. Tajā debitante startēja no piektās rindas un godam finišēja 10. vietā 12 dāmu konkurencē. “Nākamgad plānoju turpināt iesākto! Protams, līdz tam nopietnāk vajadzētu pievērsties treniņiem. Mašīna man ir iepatikusies, to mainīt neplānoju,” tā nākotnes plānus folkreisā ieskicē Jeļena.

Pie sasniegtā nevajag apstāties, un savu sasniegumu latiņu ar katru reizi celt aizvien augstāk. To zinādami, visi trīs sporta kluba “Salaca” sportisti plāno turpināt dalību folkreiss autosacīkstēs, labot savus rekordus un sasniegt sev izvirzītos mērķus. Iespēja tos īstenot jau ir pavisam drīz – 2. decembrī Ludzā tiks dots starts folkreisa Ziemas kausa sacīkstēm. Vai bij’ ziema, vai vasara, folkreiss vienmēr turpinās! Kā paši sportisti saka: “Ziema labi sagatavo vasaras sacīkstēm.” Lai viņiem izdodas un motors vienmēr griežas!

Karlīna, Roberts un Jeļena saka lielu paldies par atbalstu Limbažu novada domei, sporta klubam “Salaca” un Modrim Volksonam!

 

Karlīna Karlsone