Pašvaldība
tilts1

9.februārī Limbažu novada domē notika pašvaldības vadības, speciālistu un Salacas tilta projektētāju tikšanās, kuras laikā SIA “PROJEKTS 3” būvprojekta vadītājs Ģirts Šķupelis informēja par līdz šim paveiktajiem darbiem un prezentēja projektētāju izstrādātās Salacas tilta vizualizācijas.

Pirms prezentēt un apspriest izstrādātās jaunā tilta pār Salacu vizualizācijas, būvprojektu vadītājs iepazīstināja pašvaldības pārstāvjus: domes priekšsēdētāju Dagni Straubergu, priekšsēdētāja pirmo vietnieku Māri Beļaunieku, izpilddirektoru Arti Ārgali, izpilddirektora vietnieku Agri Blumeru, attīstības nodaļas vadītāju Ģirtu Ieleju, Salacgrīvas apvienības pārvaldes vadītāja pienākumu izpildītāju Andri Zundi, Salacgrīvas apvienības pārvaldes būvprojektu vadītāju Bruno Veidi un Salacgrīvas apvienības pārvaldes ceļu un apsaimniekojamās teritorijas speciālistu Kristapu Ēdolfu ar izstrādāto starpziņojumu, plānotajiem darbiem un to norises gaitu.

Esošā Salacas tilta projektu izstrādājis Minskas projektēšanas institūts „Belgiprodor” 1958.gadā, pēc 1948.gada tehniskajiem noteikumiem. Tiltu uzbūvēja 2.Saulkrastu CBR 1959./60. gados. Pašlaik Salacu šķērso pārtrauktas sistēmas astoņu laidumu (attālums starp balstu asīm ir 22,20 metri) „T” veida saliekamu dzelzsbetona siju tilts, tā kopējais garums 180, 76 metri, brauktuves platums 7,5 metri un divas gājēju ietves 1,5 metri platas. Tiltam ir deviņi balsti no kuriem septiņi upē. Tilta pastāvēšanas laikā tam ir veikti vairāki remonti, bet tagad pēc ekspertu slēdziena, tilta tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs un tā ikdienas ekspluatācija ir pieļaujama, saglabājot esošo satiksmes ierobežojumu, kā tas minēts 2020. gada inspekcijā. Pēdējo tilta apsekošanu veikta SIA “PROJEKTS 3” tiltu nodaļas inženieri. Pēc pārbūves būvprojekta izstrādes pēc iespējas ātrāk jāveic tilta pārbūves darbi (esošā tilta nojaukšana un jauna izbūve).

Izbūvējamo, jauno tiltu pār Salacu, paredzēts veidot ar divām 4m platām braukšanas joslām un divām 2.5m platām ietvēm brauktuves malās. Kopējais tilta platums paredzēts 14.5m. Laiduma konstrukcijas kopējais garums plānots 182.5m. Abās tilta pusēs zemtilta daļā paredzēts izveidot gājēju ietvi ar platumu 3m un augstuma gabarītu 2.5m (tiks precizēts turpmākā projektēšanas gaitā). Ainažu pusē zemtilta ietve tiks savienota ar esošo ietves konstrukciju, kura izbūvēta gar Salacas upi, Rīgas pusē zemtilta daļas ietve tiks izveidota lokāli (ap 20m) un tās galā (Jūras pusē) tiks izbūvētas jaunas kāpnes. Provizoriskās tilta būvniecības izmaksas ir robežās no sešiem līdz 7,8 miljoniem euro bez PVN.

Būvprojekta vadītājs Ģirts Šķupelis informēja pašvaldības pārstāvjus kā notiks tilta konstrukciju demontāža un kāda būs satiksmes organizācija vecā tilta demontāžas un jaunā tilta būvniecības laikā. “Jaunā tilta būvniecībā neviena no konstrukcijām nav atbilstoša un derīga. Visiem upē esošajiem balstiem apkārt būs jādzen rievsiena, jāatsūknē ūdens un tad tie jādemontē. Izstrādājot jaunā tilta projekta variantus veco balsti netiek ņemti vērā,” uzsvēra Ģ.Šķupelis. Uz būvdarbu laiku satiksmi paredzēts novirzīt pa pagaidu apbraucamo tiltu, tas sastāvēs no divām daļām, brauktuves daļa būs tērauda, tiltu paredzēts izbūvēt esošā tilta augšteces pusē. Pagaidu apbraucamo tiltu paredzēts izbūvēt ar vienu 4.5m platu braukšanas joslu un vienu 1.5m platu gājēja ietvi, tā kravnesība būs 52 tonnas. Satiksmi paredzēts regulēt ar luksofora palīdzību.

Pēc iepazīšanās ar projektētāju izstrādātajiem Salacas tilta variantiem, pašvaldības vadītājs Dagnis Straubergs interesējās cik ilgi plānojas būvniecības darbi un vai iespējams padarīt tiltu apdzīvojamāku. “Vai iespējams uz tilta veidot “kabatas”, jeb paplatinājumus kur cilvēkiem uzkavēties, paskatīties uz upi, pavērot saulrietu, kuģu ienākšanu un promiešanu no ostas un pafotografēt”, viņš jautāja, “ vai iespējams izdarīt tā, lai tilts nav kā pārrāvums starp abām upes pusēm, bet ir jauka pastaigu vieta.” Būvprojekta vadītājs ir pārliecināts, ka tas ir iespējams un noteikti ieskicēs šādu variantu tilta gala projektā.

Jaunā tilta projektēšana būs pabeigta 2023.gada sākumā, tad pusgadu iepirkums, labi, ja tas noritētu ātri un bez aizķeršanās. Runājot par tilta būvniecības laiku Ģ. Šķupelis min pusotru gadu, jo pagaidu tilta uzstādīšana aizņems divus mēnešus, tikpat ilgu laiku prasīs vecā tilta demontāža. tad ziemā varētu veikt tilta balstu betonēšanu. Jauno tiltu varētu atklāt 2025.gada sākumā.

Jaunā Salacas tilta izbūves variantu izvēlē un apspriešanā pašvaldības vadītājs Dagnis Straubergs aicina iesaistīties novada iedzīvotājus. “Salacas tilts ir svarīgs ne tikai mūsu novada iedzīvotājiem,” uzsver Dagnis Straubergs, “tieši viņi to redz katru dienu un pat vairākas reizes dienā, ir svarīgi, lai tilts būtu vizuāli tīkams. Mums ir svarīgs iedzīvotāju viedoklis. Nododam viņu vērtējumam trīs jaunā Salacas tilta vizualizācijas.”