Pāles pamatskola kopā ar Somijas skolu Eurajoen yhteiskoulu šajā mācību gadā īsteno Ziemeļvalstu un Baltijas valstu programmas Nordplus projektu “The World With Our Footprints” / “Pasaule ar mūsu pēdu nospiedumiem” (projekta Nr. NPJR-2024/10394), lai palielinātu izpratni par vides problēmām, ar kurām mēs saskaramies šodien, kā arī rast un īstenot veidus, kā tās kopīgi risināt. Mums visiem kopīgi jāstrādā, lai mainītu skolēnu domāšanu, uzlabotu skolēnu un skolotāju zināšanas un prasmes, saglabātu mūsu planētu nākamajām paaudzēm, veicinātu skolēnu interesi par vidi, dabaszinātnēm un tehnoloģijām, kā arī paplašinātu viņu priekšstatu par iespējām nākotnē izvēlēties karjeru šajās jomās.
2024. gada novembrī 12 mūsu skolas skolēni un divi skolotāji devās mobilitātē pie saviem partneriem Somijā, lai nedēļu pavadītu kopā. Šādi mācību braucieni nav tikai mācīšanās — tā ir vesela bagātība, pilnveidojot savas dzīves prasmes kopā ar vienaudžiem.
Ko mēs iepazinām, redzējām, darījām?
Iepazinām savu partnerskolu, Somijas izglītības sistēmu, prezentējām Latviju, savu novadu un skolu, piedalījāmies mācību stundās, baudījām skolas pusdienas, mācījāmies un piedalījāmies dažādās aktivitātēs. Mēs iepazinām vietējās pilsētas Raumas vēsturi, kura ir iekļauta UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā. Apskatījām Olkiluoto atomelektrostaciju (AES), vienu no divām AES Somijā, iepazinām tās darbību un sapratām tās nozīmīgo lomu Somijas ekonomikā. Bijām ekskursijā uz Turku, kur, izmantojot īpašu aplikāciju ar paplašinātās realitātes iespējām, mazās grupās apmeklējām vecpilsētas vēsturiskās vietas un izpildījām uzdevumus.
Mūsu skolniecei Dārtai Bārbalei bija iespēja uzrunāt visu skolas saimi rīta uzrunā pa skolas radio un izvēlēties latviešu dziesmu, ko visi noklausījās. Dārta izvēlējās Bermudu Divstūra dziesmu #Sarkanbaltsarkanais. Eurajoen skolā šādas uzrunas notiek katru rītu kā pirmā mācību stunda — katrs skolotājs izvēlas tēmu vai aktivitāti: dziesmas klausīšanos, stāsta lasīšanu u.c., ko visi bērni klasēs klausās kopā ar skolotāju.
Skolotājas piedalījās vietējo skolotāju biedrības sanāksmē mazā skolā, kur mācās tikai 15 bērni. Kopumā bija ļoti daudz vērtīgu sarunu ar skolotājiem par skolas darba organizāciju un problēmām.
Ko par braucienu saka 6. klases skolniece Dārta Bārbale?
“Nordplus projekti ir ļoti izglītojoši, un ir interesanti mācīties par dabu, Somiju, kultūru, kā arī par daudziem vēsturiskiem faktiem — piemēram, par koka mājām, karu Somijā vācu laikos, par baznīcām un pilsētām. Mums bija ekskursija uz Raumu un Turku. Tuvākā pilsēta bija Rauma, un tur gide mums izstāstīja daudz interesantu faktu. Šajā projektā es ieguvu daudz zināšanu gan par Somiju, gan par Latviju, jo bija jāveido kopīga prezentācija par vides problēmām abās valstīs. Iepazinu foršus draugus un paziņas, ar kuriem varu sazināties arī tagad, un to darīšu ar lielu prieku arī turpmāk. Somija ir ļoti skaista un interesanta valsts. Labākā lieta bija Somijas sauna – mums visiem bija iespēja to izbaudīt un pēc tam atvēsināties jūrā. Brauciens bija ļoti interesants, un esmu ieguvusi ļoti noderīgu pieredzi.”
Šī gada aprīļa sākumā skolā uzņēmām savus partnerus no Somijas.
Satikšanās bija ļoti priecīga. Nedēļa pagāja aktīvā mācību darbībā. Pirmdienā, kā vienmēr, viesus priecēja mūsu skolēnu priekšnesumi. Eurajoen skolas skolēni prezentēja savu skolu un valsti. Pēcpusdienā skolēnu padome organizēja "ledus laušanas" aktivitātes.
Otrdien mūsu skolēni kopā ar viesiem apmeklēja Kosmosa izziņas centru Cēsīs, ko paši bērni noslēguma izvērtējumā atzina kā vienu no interesantākajiem pasākumiem nedēļas laikā. Mums paveicās arī apskatīt trīs prestižos apbalvojumus, kas piešķirti animācijas filmai "Straume" — Eiropas Kinoakadēmijas balvu, "Zelta globusu" un "Oskaru". Pēcpusdienā devāmies uz Dabas un tehnoloģiju parku "URDA", kur iepazinām atkritumu pārstrādes procesus. Izmantojot virtuālās realitātes brilles, "paceļojām" pa atkritumu kalnu un uzzinājām par aprites ekonomiku un jāņtārpiņiem.
Trešdien skolā jauktās grupās skolēni veidoja īsas animācijas filmiņas par vides tēmu. Katrs dalībnieks izstrādāja ilgtspējīga produkta ideju, vadībā piedaloties skolēnu mācību uzņēmuma meitenēm Dārtai Bārbalei un Elzai Ozolai. Izmantojot mākslīgā intelekta (MI) iespējas, projekta dalībnieki radīja dziesmu tekstus angļu valodā par vides problēmām un, izmantojot bezmaksas aplikāciju, pievienoja tiem sev izvēlēto mūzikas žanru. Kāds varētu teikt — cik ātri! Bet tā nu tas ir — MI ir ienācis mūsu dzīvē, un mums jāmācās to izmantot jēgpilni. Daudzi mūziķi jau sen izmanto MI iespējas, un mēs arī varam!
Lai iepazītu vietējo floru un faunu, ceturtdien mācījāmies Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta dabas centrā Salacgrīvā un izbaudījām saulaino, vējaino laiku pie jūras. Protams, lepojamies arī ar savu novada pilsētu Limbažiem un Sudraba muzeju. Pēcpusdienā, izmantojot aplikāciju ActionBound ar pašu veidotu maršrutu un uzdevumiem, skolēni iepazina pilsētu.
Vairāki skolotāji sagatavoja arī īpašas mācību stundas, lai arī viesskolēniem būtu interesanti. Nedēļas garumā notika arī dažādas sporta aktivitātes.
Noslēguma dienā organizējām aktivitātes ap skolu, izmantojot Goosechase platformu. Skolēni veidoja digitālos plakātus, prezentēja nedēļas laikā paveikto darbu. Projekta dalībnieki skolas teritorijā kopīgi iestādīja arī trīs kokus, lai tie atgādina par jauko sadarbību un dod arī labumu videi.
Vēlā pēcpusdienā bija atvadu ballīte ar skaistu projekta noslēguma torti un sirsnīgu atvadīšanos.
Liels paldies skolotājiem, kuri ieguldīja papildus darbu, lai sagatavotos viesu uzņemšanai un nodarbību vadīšanai! Sirsnīgs paldies Pāles pakalpojuma sniegšanas centra vadītājai Gitai Kārnupei par sagādātajiem koku stādiem! Vislielākā pateicība ģimenēm, kurām ir iespēja uzņemt viesskolēnus!
Ilze Šmate, skolas direktore, projekta koordinatore