tilts real

Lai uzzinātu iedzīvotāju viedokļus par iespējamo Salacas tilta izskatu un informētu viņus par projektētāju izstrādātajām tilta vizualizācijām, izveidojām aptauju, kurā aicinājām iedzīvotājus paust savu viedokli un izvēlēties sev tīkamāko, no trim piedāvātajiem variantiem. Aptauja noslēdzās marta vidū, tagad iepazīstināsim ne tikai ar aptaujas rezultātiem, bet arī ar darba grupas izvēlēto un ainavu arhitektes izstrādāto gala vizualizācijas variantu.

22 dienu laikā, savu viedokli pauda 533 respondenti aizpildot aptaujas anketu internetā un 17 iedzīvotāji piezvanīja, vai atsūtīja e pastus. 47,6% respondentu ir par projektētāju piedāvāto otro variantu, 25,6% par pirmo un 24,9% par trešo piedāvāto variantu.

Iepazīstoties ar aptaujas rezultātiem un ņemot vērā Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes prasības, ka jaunais tilts projektējams, nepalielinot tā platumu uz Salacgrīvas baznīcas pusi, un tā telpiskais veidols nedrīkst aizsegt galvenos skatus no autoceļa uz baznīcu, darba grupa, kā gala variantu izvēlējās pirmo projektētāju AS “PROJEKTS 3” piedāvāto variantu, kurš šobrīd ir papildināts ar ainavu arhitektes izstrādātajiem apgaismes stabiem, jeb laternām un tilta margām ar enkuru elementiem.

Izstrādājot jauno plānu, ņemts vērā pašvaldības vadītāja Dagņa Strauberga ierosinājums padarīt tiltu apdzīvojamāku, izveidojot uz tilta “kabatas”, jeb paplatinājumus kur cilvēkiem uzkavēties, paskatīties uz upi, pavērot saulrietu, kuģu ienākšanu un promiešanu no ostas un pafotografēt, padarot tiltu par jauku pastaigu vietu.

Šis tilta izskata izstrādātais variants ir ne vien vieglāks un vienkāršāks, bet pēc anketas aizpildītāju domām arī askētisks un neaizsedz elpu aizraujošo panorāmu, kas paveras tiltu šķērsojot uz baznīcu, jūru un Salacu. Kāds no respondentiem savā komentārā rakstīja: “klasiskas vērtības ir stabilas vērtības. Šis tilts vislabāk iekļaujas pilsētas ainavā un kājāmgājējiem dodoties pār tiltu ļautu baudīt Salacgrīvas ainavu un labi saplūst ar dabu.”

Provizoriskās tilta izmaksas ir ap 6 miljoniem euro, bez PVN. Jaunā tilta projektēšana būs pabeigta 2023.gada sākumā, tad pusgadu iepirkums, labi, ja tas noritētu ātri un bez aizķeršanās. Tilta būvniecība varētu ilgt pusotru gadu, jo pagaidu tilta uzstādīšana aizņems divus mēnešus, tikpat ilgu laiku prasīs vecā tilta demontāža. tad ziemā varētu veikt tilta balstu betonēšanu. Jauno tiltu varētu atklāt 2025.gada sākumā. Jaunā tilta laiduma konstrukcijas kopējais garums paredzēts 182,5 metri, brauktuves platums ir plānots 8,0 m ar divām 2,5 m platām ietvēm abās tilta pusēs. Kopējais tilta platums 14,5 m.

Esošā Salacas tilta projektu izstrādājis Minskas projektēšanas institūts „Belgiprodor” 1958. gadā, pēc 1948. gada tehniskajiem noteikumiem. Tiltu uzbūvēja 2. Saulkrastu CBR 1959./60. gados. Pašlaik Salacu šķērso pārtrauktas sistēmas astoņu laidumu „T” veida saliekamu dzelzsbetona siju tilts. Tā kopējais garums ir 180,76 metri, brauktuves platums 7,5 m un divas gājēju ietves, katra 1,5 m plata. Tiltam ir deviņi balsti, no kuriem septiņi ir upē. Tilta pastāvēšanas laikā tam ir veikti vairāki remonti, bet pēc ekspertu slēdziena, tilta tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs un tā ikdienas ekspluatācija ir pieļaujama, saglabājot esošos satiksmes ierobežojumus. Pēc pārbūves būvprojekta izstrādes ir jāveic esošā tilta nojaukšana un jauna izbūve.