Izglītība
pam3

2022.gada decembrī noslēdzās Erasmus+ projekts “Starpdiciplinārās aktivitātes ilgtspējīgai dzīvei” (Cross-disciplinary activities for sustainable life, projekta Nr. 2020-1-EE01-KA229-077937_5). Projekta īstenošanas laiks 2020.gada 1.septembris - 2022.gada 31.decembris. Galvenie projekta mērķi - organizēt mācīšanas un mācīšanās procesu aizraujošāku un praktiskāku, izveidojot un īstenojot dažādas starppriekšmetu aktivitātes ilgtspējīgai dzīvei, pilnveidojot skolēnu prasmes, kuras viņi var izmantot ārpus skolas, lai kļūtu veiksmīgāki un laimīgāki dzīvē.

Tāpat kā citus projektus, arī šo ietekmēja Covid19 pandēmija, jo nebija iespējams plānotajā laikā īstenot visas mobilitātes. Projekts tika pagarināts. 2021.gada rudenī skolēniem un skolotājiem bija iespēja viesoties Portugālē, bet pagājušajā gadā - Turcijā, Lietuvā un Igaunijā.

Pāršķirstot projekta dienasgrāmatu un izvērtējot paveikto, atmiņā palikuši daudz skaisti mirkļi par piedzīvoto un redzēto, cik daudz esam uzzinājuši un iemācījušies. Īpaši interesanti ir iepazīt kultūru, kas ļoti atšķiras no mūsējās. Mūsu partnerskola Turcijā bija Tarsus – pilsētā, kura pavisam tuvu vietai, kuru nesen stipri nopostījusi zemestrīce. Mobilitātes laikā apskatījām daudz skaistu vietu, iepazinām vēsturi, kultūru, tradīcijas, apguvām Ebru mākslu. Neaizmirstams bija nakts brauciens uz Kapadokiju. Tā ir pazīstama ar savu unikālo dabas skaistumu, neparastiem klinšu veidojumiem, alu pilsētām, neskaitāmiem gaisa baloniem, kas gandrīz katru saullēktu paceļas gaisā un iepriecina neskaitāmus vērotājus.

Rudens pusē viesojāmies tepat kaimiņos – Paņevežā. Šoreiz bērni nedzīvoja ģimenēs, bet viesnīcā. Tā bija nedaudz citāda pieredze, jo mums bija iespēja vakariņas gatavot pašiem - cepām pankūkas un kartupeļus, vārījām lietuviešu tradicionālo ēdienu – cepelīnus u.c. Mobilitātes laikā iepazinām Paņevežu, apgleznojām māla traukus, apmeklējam STEM centru, kurā bija iespēja programmēt (Arduino), piedalījāmies mūzikas nodarbībā un izmēģinājām Lietuvas senos mūzikas instrumentus. Viesojāmies Paņevežas ceļojošajā leļļu teātrī un noskatījāmies izrādi. Tur mums pastāstīja, kā taisa teātra lelles un kā tās tiek atdzīvinātas. Mums bija iespēja iepazīt Lietuvas galvaspilsētu Viļņu – apskatījām Vecpilsētu, Modernās mākslas muzeju, Naudas muzeju, makarūnu ceptuvi, pie kura ēkas tūristi labprāt nofotografējas u.c.

Gada nogalē notika skolotāju tikšanās Narvā, lai izvērtētu projekta ieguvumus un ilgtspēju. Protams, arī šajā reizē bija iespēja iepazīt pilsētu, apskatīt ievērojamākās vietas, piedalīties mācību stundās, apskatīt ļoti interesantu un modernu nacionālo muzeju, kurā ir ļoti daudz interaktīvu iespēju iepazīt vēsturi. Narva ir īpaša pilsēta, viena no retajām, kuru no otras valsts atdala upe un abās pusēs upei atrodas cietoksnis. Arī šoreiz bija radošā darbnīca, kuras laikā apgleznojām stiklu. Īpaši atraktīva bija nodarbības, kuru laikā bija jāizgatavo “izpletnis”, lai jēla ola “nolaistos” lejā nesaplīsusi un otra nodarbība, kurā bija jāpiepūš baloni un jāsavieno tā, lai pievienojot svilpi, iznāktu garāks svilpes pūtiens. Vērojām mācību stundas ķīmijā un matemātikā/robotikā, iepazinām Igaunijas izglītības sistēmu, Narvas skolas projektu pieredzi, ārpusstundu aktivitātes, skolotāju tālākizglītības centra pieredzi. Ļoti interesanti bija vērot instalāciju "Debesis virs Narvas", kura tiek attēlota tieši uz baznīcas velvēm, un to var vērot no speciāli pielāgotiem krēsliem, virzot skatienu uz ceturtdaļstundu uz augšu, kur tiek atdzīvināta Narvas krāsainā vēsture. Baznīcā izveidotā gaismas instalācija ir lielākais pastāvīgais projekcijas laukums visā Austrumeiropā, kopumā 520 m2.

Ne visu redzēto var aprakstīt, ne izstāstīt. Ir vērtīgi sadarboties ar citu Eiropas skolu skolotājiem un skolēniem, mācīties vienam no otra, iegūt jaunus draugus un zināšanas, pilnveidot savas prasmes un iemaņas. Prieks, ka varam izmantot Erasmus programmas iespējas!

Pēc mācību brauciena savās pārdomās dalās skolotāji:

Inese Luste: “Piedalījos visās projekta aktivitātēs, tika iegūta jauna pieredze un idejas, realizējot sadarbību starpdisciplinārās mācību jomās vides izglītībā. Dažādas saskarsmes situācijas gan skolā, gan ārpusskolas vidē ar citu tautību cilvēkiem (kā skolēniem, tā pieaugušajiem) pilnveido komunikācijas spējas, tā ir iespēja redzēt un salīdzināt, kā mācību procesu organizē pedagogi Turcijā, kāda ir pašu skolēnu loma un dalība dažādu uzdevumu veikšanā, pasākumu vadīšanā un saskarsmē. Projekta aktivitātes tika īstenotas, sasaistot ar reālo dzīvi un pievēršot uzmanību globālām problēmām vides jomā. Savstarpējās sarunās gūts priekšstats par atšķirīgo un kopīgo dažādu tautu kultūrā un izglītībā. Kā skolēnu, tā pedagogu dalība starptautiskajos projektos ir vērtīga pieredze, ieguvu jaunas zināšanas un idejas, kā projektā iegūto pielietot savā skolā, īstenojot caurviju prasmes un sadarbību starpdisciplinārajā jomā. Guvu apstiprinājumu tam, cik nozīmīga loma ir angļu valodas prasmei, kā arī spējai sadarboties un prasmei publiski uzstāties. Tā ir iespēja salīdzināt savu pieredzi ar citu un pieņemt labāko, gūt apstiprinājumu jau zināmajam.”

Luīze Vasiļevska: “Dalība projektā bija iespēja iegūt zināšanas un izpratni par to, kā caur pagātni raudzīties uz nākotni. Katrai valstij, katrai tautai ir savas vēsturiskās vērtības, kas ir jāsaglabā, bet ar pētnieka, zinātnieka acīm jāskatās nākotnē, izmantojot jauno tehnoloģiju iespējas. Katra diena bija izplānota, lai projekta dalībnieki iepazītu Lietuvas kultūras mantojumu, tehnoloģiju attīstības iespējamību un apkārtējo vidi, lai, iesaistoties dažādās mācīšanās aktivitātēs un darbojoties jauktajās grupās, mācītos komunicēt ar dažādu tautību vienaudžiem, izzinātu pilsētu no Saltinio proģimnāzijas skolēnu rādītā un stāstītā, un izteiktu savu viedokli un attieksmi. Lietuvā iegūto pieredzi un zināšanas mācīšanas un mācīšanās aktivitātēs varam izmantot arī mūsu skolā. Noteikti izveidosim STEAM centrā uzzinātās programmēšanas iespējas, veidojot mākslīgās ekosistēmas. Ar lielu interesi gaidījām krāsns atvēršanu, lai ieraudzītu savus apgleznotos māla trauciņus. Arī savā skolā mēs to varam pamēģināt. Vienkārši mūzikas instrumenti, kas veidoti no dabā sastopamiem materiāliem, tās ir idejas, tikai jāmācās ieraudzīt. Noderīga ir arī pieredze par to, kā mācību process tiek organizēts Lietuvā, kā citu valstu skolēni prot prezentēt savas emocijas par Lietuvā pavadīto laiku. Nozīmīga loma ir angļu valodas prasmei, spējai ne tikai saprast, bet arī uzdrošināties runāt. Un to šajos projektos ir vienkārši jādara. Iegūta pieredze, pozitīvās emocijas, jauni draugi. Tas ir enerģijas avots turpmākajam darbam savā skolā. Tā viennozīmīgi ir lietderīga pieredze. Ar atziņām un novēroto dalāmies savā skolā gan ar skolēniem, gan pedagogiem.”

Olita Bārbale: “Dalība projektā deva iespēju iepazīt Igaunijas pilsētu Narvu, kura robežojas ar Krieviju, iejusties viņu ikdienas dzīvē, problēmās un skaistajā, uzzināt pilsētas vēsturiskās vērtības, kultūru un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas iespējas.  Tā bija iespēju izjust Narvas skolēnu un skolotāju valodas kultūru un mākslu. Igaunijā iegūto pieredzi un zināšanas mācīšanas un mācīšanās aktivitātēs varam izmantot arī mūsu skolā. Jau esam apgleznojuši svečturīšus Ziemassvētku noskaņās. Matemātikas stundās sākumskolai varam izmantot Lego Wedo. Un galvenais ieguvums - mācīt skolēniem un skolotājiem lepoties ar to, kas mēs esam, ar saviem darbiem un vietu. Dalība projektā ir vērtīga pieredze, jaunas zināšanas un idejas, ko var pielietot savā skolā, īstenojot caurviju prasmes un sadarbību starpdisciplinārajā jomā, kā arī ārpusstundu aktivitātēs. Nozīmīga loma ir angļu valodas, krievu valodas prasmei, spējai ne tikai saprast, bet arī uzdrošināties runāt. Brauciens uz Narvu ir devis enerģijas avotu turpmākajam darbam savā skolā.”

Nelielu ieskatu projekta aktivitātēs un skolotāju pārdomas apkopoja skolas direktore Ilze Šmate